Sup bělohlavý u Žehuňského rybníka

03.02.2009 16:56

Pozorování supa je pro každého ornitologa určitě výjimečný zážitek. U nás patří sup bělohlavý jen k velmi vzácným zatoulancům. V posledních dvaceti letech byl tento druh v České republice pozorován jen dvakrát. Proto jsem byl velmi překvapen, když jsem v neděli 21.12. pozoroval tohoto majestátního dravce u Žehuňského rybníka.

Při cestě podél severního břehu rybníka jsem zaregistroval značně velkého dravce vzlétajícího z louky rozryté od divokých prasat. Původně jsem ho považoval za orla mořského, ale podrobnější pohled v dalekohledu mne rychle vyvedl z omylu. Sup byl značně plachý – tomu odpovídá i úniková vzdálenost ca 250 metrů. Pozorování bylo bohužel dost krátké, pták po vyplašení přelétl rybník a zmizel jižním směrem. Teprve po delší době jsem si uvědomil, že jsem supa zapomněl vyfotografovat pro případnou dokumentaci. Další pátrání v okolí však bylo bezvýsledné.

Podle šedohnědého „límce“ na krku a nestejnoměrně zbarvených křídelních krovek (tmavší juvenilní a světlejší adultní) se zřejmě jednalo o mladého ptáka ve druhém roce života.

Sup bělohlavý